Organizing beginnershandleiding

Wanneer je begint met het organiseren van je huis, werkt het het beste om te beginnen met algemene gebruiksvoorwerpen. De meeste mensen zijn minder gehecht aan algemene huishoudelijke artikelen dan aan persoonlijke bezittingen, dus ze zijn veel gemakkelijker te organiseren. Het werkt ook het beste om te beginnen met kleine, overzichtelijke projecten, zodat je wat kleine successen kunt behalen voordat je grotere, meer uitdagende projecten aanpakt.

En waar kun gemakkelijk kleine projecten met algemene gebruiksvoorwerpen vinden? In je keukenlades natuurlijk!

Hoeveel dunschillers heeft een mens echt nodig? Als het al een tijdje geleden is dat je je keukenlades hebt uitgezocht, wees dan niet verbaasd als er onverwachte dingen opduiken.

Zo ga je door je keukenlades. Volg deze zeven stappen:

1. Werk lade voor lade

Trek niet alles uit de kast en probeer je hele keuken niet in één keer te doen. Doe één lade tegelijk in tijdvakken van 20 minuten. Stel een timer in en begin.

2. Groepeer soortgelijke dingen bij elkaar

Begin met alles te sorteren, zodat je kunt zien hoeveel je van elke soort hebt.

Het is een goed idee om een doos voor de kringloopwinkel bij de hand te hebben voor items die je niet meer nodig hebt, een recyclingdoos voor alles wat kan worden gerecycled en een prullenbak voor dingen die niet meer bruikbaar zijn voor jou of iemand anders.

Als je dingen tegenkomt die niet in je keukenlades thuishoren, onderbreek dan niet wat je aan het doen bent om ze naar de plek te brengen waar ze horen. Je zult zien dat je afgeleid wordt en uiteindelijk iets anders gaat doen. Leg ze in plaats daarvan bij elkaar en wacht tot het einde van de sessie om ze weer op hun plek te leggen.

3. Bepaal wat je wilt behouden en wat je wilt laten gaan

Vraag jezelf:

Geeft het mij energie als ik eraan denk of ernaar kijk?

Ben ik er helemaal weg van?

Is het echt nuttig?

Als je geen ja krijgt op de eerste vraag en een even volmondig ja op vraag 2 of 3, dan is het item waarschijnlijk niet nodig. Als je het nog steeds niet zeker weet, vraag jezelf dan af:

Als ik het helemaal geweldig vind…

Inspireert het me echt, of is het gewoon “leuk”?

Heb ik al genoeg van dit soort artikelen voor mijn behoeften?

Hoeveel ik er ook van hou, heeft het ook een negatieve associatie?

Als het echt nuttig is…

Wanneer heb ik het eigenlijk voor het laatst gebruikt?

Wanneer zal ik het realistisch gezien waarschijnlijk weer gebruiken?

4. Maak elke lade schoon

Gebruik een vochtige doek om elke lade schoon te maken voordat je iets terugplaatst. Verwijder al die kruimels en andere stukjes voedsel en vuil die daar op de een of andere manier is terechtkomen.

5. Gebruik lade-organizers

Er zijn tegenwoordig een aantal geweldige oplossingen om dingen in lades te ordenen. Google gewoon “lade-organizers” om te zien wat er beschikbaar is. Ze zijn niet duur en maken een enorm verschil. Ze stellen je in staat om soortgelijke dingen bij elkaar te houden in plaats van alles door elkaar te halen, wat je tijd en frustratie bespaart omdat je gemakkelijk kunt vinden wat je zoekt wanneer je het nodig hebt.

6. Bewaar dingen in de buurt van waar je ze gebruikt

Als je dingen terug in je lades legt, controleer dan of je dingen op de beste locaties opbergt. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen snel uitpakken als ze in een nieuw huis aankomen en het voor altijd zo achterlaten. Soms hoef je alleen maar twee lades te verwisselen en werkt alles veel beter.

Zet de spullen die je het vaakst gebruikt vooraan op een goed bereikbare hoogte, en de dingen die je minder vaak gebruikt achteraan of op minder bereikbare plekken.

7. Laat alles los wat je niet meer nodig hebt. Beslis of je spullen die je niet meer nodig hebt weggeeft, verkoopt, hergebruikt of weggooit. En stel jezelf een deadline om ze uit je huis te krijgen, maximaal binnen een week. Anders verplaats je gewoon rommel van de ene locatie naar de andere, en dat wil je niet.

Je kunt je hele huis op deze manier organiseren, 20 minuten per keer, door deze methoden te gebruiken en extra dozen toe te voegen, zoals een ‘Verkoopdoos’, als je items hebt die verkocht kunnen worden, of een ‘Inleverbox’ voor items die je hebt geleend die moeten worden teruggebracht. Schep orde, ervaar rust, ontvang ruimte