20 Minuten per keer opruimen

We kennen allemaal het oude gezegde dat een reis van duizend mijl begint met een enkele stap. Hetzelfde principe kan heel gemakkelijk worden toegepast op het op orde brengen van je woning of werkplek.

De truc voor het succesvol opruimen is om klein te beginnen en het stap voor stap te doen.

Gebruik tijdvakken van 20 minuten
Begin met het kiezen van een klein project dat dingen bevat waar je geen emotionele waarde aan hecht – alleen een la, een plank, een kleine kast of iets dergelijks. Stel je timer in op 20 minuten en begin.

Stop en voel hoe je jezelf voelt wanneer je timer afgaat. Als je het gevoel hebt dat je klaar bent voor vandaag, is dat prima. Als je zin hebt om wat meer te doen, stel de timer dan nog eens 20 minuten in en ga verder waar je mee bezig bent als het nog niet klaar was, of ga naar een volgende klus die je wil aanpakken.

Ga verder in tijdvakken van 20 minuten en pauzeer na elk tijdvak om te beoordelen of je op dat punt wilt eindigen of wilt doorgaan.

Als je een goed uithoudingsvermogen hebt en vindt dat 20 minuten te kort is, stel je timer dan in op 30 minuten of een uur. Maar zorg ervoor dat je stopt voordat je moe begint te worden. Als je elke sessie met een goed gevoel beëindigt, is de kans groter dat je de volgende dag verder gaat om meer te doen.

Waarom timeboxen zo goed kan werken
Het mooie van timeboxen is dat elk klein stukje van je woning of werkplek dat je vrijmaakt, energie vrijmaakt zodat je meer kunt doen. De stagnerende energie die zich rond rommel ophoopt, zorgt ervoor dat je je moe voelt, maar wanneer je het begint op te ruimen, maakt dit vastzittende energie in je huis los en geeft het jezelf energie.

Het timeboxen betekent ook dat je bij elke afronding de feel-good dopamine ervaart die gepaard gaat met het behalen van het resultaat, wat je vervolgens zal aanmoedigen om weer meer te willen doen.

Verdeel elk gebied in kleine, beheersbare stukjes. Maak niet de fout om alles uit je kasten te slepen, in het midden van de kamer op te stapelen en te proberen de hele boel in één keer op te lossen. Ik heb nog nooit van iemand met meer dan een ‘normale’ hoeveelheid rommel gehoord dat deze methode  werkte.

Verdeel in plaats daarvan elk gebied in kleine, beheersbare stukjes. Als je een kast opruimt, werk dan plank voor plank af en maak deze af voordat je naar de volgende gaat. Voor ladekasten of dressoirs, werk lade voor lade. Als je een hele ruimte vol rommel hebt, verdeel deze dan in stukjes en pak elk gebied één voor één aan. Als je snel afgeleid raakt, spreid dan lakens of dekens over de andere dingen in de kamer om deze het aan het zicht te onttrekken, zodat je je volledig kunt concentreren op het gebied waar je aan werkt. Het timeboxen zal je enorm helpen om je spullen te doorzoeken en beslissingen te nemen over wat blijft en wat er gaat.

Twee dozen die bijzonder handig zijn, zijn de ‘Transit-doos’ en de ‘Dilemma-doos’.
De Transit Box wordt gebruikt wanneer je dingen vindt die daar helemaal niet horen. Stel dat je een waterkoker vindt die op de een of andere manier achter op een plank in je slaapkamerkast is beland. Je kunt in de verleiding komen om het naar de keuken te brengen, de stekker in het stopcontact te steken en te kijken of het werkt, en dan misschien een kopje thee te zetten. En voor je het weet zit je in de tuin een boek te lezen terwijl je je theetje drinkt en ben je je plan om op te ruimen helemaal vergeten.

Dus….leg je het item in de Transit-doos en ga je verder. Aan het einde van de sessie ga je door je huis en stop je de spullen uit de doos waar ze horen, of als je er nog geen ruimte voor hebt, leg je ze in de buurt van waar ze thuishoren.

De Dilemma-box is een andere mooie uitvinding. Wanneer je iets tegenkomt waarvan je niet kunt beslissen of je het wilt behouden of loslaten, kan dit je opruimsessie abrupt stilgeleggen. Maar als je een Dilemma-doos gebruikt, kunnen alle items waarvan je niet zeker bent, erin worden gestopt en kun je gewoon doorgaan.

Aan het einde van de sessie berg je de Dilemma-doos ergens op en zet je een herinnering in je agenda om hem een ​​paar maanden later na te lopen. Het verstrijken van de tijd zal meestal veel meer duidelijkheid geven over het al dan niet houden van de items, vooral als je ze in de tussenliggende periode niet hebt gebruikt.

Als je een radicalere benadering wilt, vraag dan een vriend(in) om de doos voor je te openen. Alles wat je maar kunt noemen, mag je houden. Als je je niet meer kunt herinneren wat er in zit, bewijst eerder het punt dat je geen van de dingen nodig hebt, en je vriend(in) mag ze meenemen en voor je weggooien op elke manier die zij nodig acht!