DO BETTER,
GET ORGANIZED

schep orde,
ervaar rust,
ontvang ruimte

Organiseer je woning

(een fijne plek om te wonen)
>

Grip op je administratie

(voor overzicht en rust)
>

Basistraining hoarding

(voor professionals)
>

Heeft jouw dag 25 uur nodig?

Soms vliegen de uren onopgemerkt voorbij terwijl we nog zoveel wilden doen die dag. Kijk je wel eens terug op zo'n dag en zie je dan hoeveel tijd verloren ging met zoeken naar dingen die je nodig had? Heb je soms dat onrustige gevoel in huis of omgeving, dat er zoveel te doen is en de berg te hoog is geworden om aan te beginnen?
Opruimen is nooit een doel op zich, het is altijd een middel om rust, ruimte overzicht en evenwicht te creëren zodat je het leven kunt inrichten zoals jij dat wilt.

Download mijn e-boek
‘Troep-vrije cadeaus’

    Blog

    Hoe breng je structuur in je dag?

    Ook al is er licht aan het einde van de pandemietunnel, toch gebeurt er op dit moment veel in de wereld. Door de wijdverbreide onzekerheid kunnen we ons moeilijk concentreren. Door gebrek aan focus duurt alles langer, en dus werken we meer, maar bereiken we minder. Gelukkig zijn er effectievere strategieën om met angst en uitputting om te gaan dan onszelf ervan te overtuigen dat we weten wat er gaat komen.

    Ironisch genoeg is een van die strategieën plannen. Ook al blijken onze plannen onwerkbaar te zijn, het planningsproces is onmisbaar. Planning schept context en geeft structuur aan onze dagelijkse activiteiten. Het geeft ons een solide basis om ons aan te passen aan een nieuwe en ongeplande toekomst.

    Dit is hoe je meer structuur, meer tijd en meer resultaat behaalt:

    Stap 1: Laat jouw prioriteiten leiden
    Als de toekomst onzeker is, moeten onze prioriteiten voor ons duidelijk zijn. Anders richten we ons op taken die misschien prioriteiten zijn voor anderen maar niet voor ons, of die misschien gemakkelijk te doen zijn, maar niet zo belangrijk. Zonder duidelijke prioriteiten worden we vaak overweldigd door alles wat er te doen is. Om dat te voorkomen, moeten we beslissen over onze topprioriteiten en vervolgens 95% van onze tijd besteden aan alleen die activiteiten, waarbij we zoveel mogelijk ‘nee’ zeggen tegen al het andere.

    Stap 2: Creëer structuur voor jezelf
    Een belangrijke sleutel tot zowel productiviteit als stabiliteit in deze waanzinnige tijd is om structuur voor jezelf te creëren. Als je vanuit huis werkt maar het kantoor mist (of zelfs het woon-werkverkeer), mis je misschien de structuur die de werkplek ooit bood: een duidelijk begin en einde van de werkdag, ingebouwde pauzes, tijd om te socializen. Als de dagelijkse routine waar je in terecht bent gekomen niet voor je werkt, maak er dan een die dat wel doet.

    Stap 3: Gebruik timeboxing
    Ik houd wel online agenda’s en takenlijsten bij, maar ik plan het liefst elke dag elke ochtend op papier. Dat lijkt misschien overbodig, maar het helpt me duidelijk te zien wat mijn prioriteiten voor die dag zijn, en het geeft me de structuur die ik nodig heb om mezelf gefocust te houden.

    Als je een bepaalde dag plant, begin je met het toevoegen van vergaderingen en afspraken aan je planning. Zo kun je zien hoeveel tijd je hebt voor projecten en taken. Blokkeer vervolgens tijd voor jouw taken met de hoogste prioriteit. Dit is een tijdmanagementtechniek die timeboxing wordt genoemd.

    Geef vervolgens tijd in je agenda aan voor kleinere soorten taken. Wat ik “actie-items” noem, zijn taken die elk ongeveer 20 minuten duren; als ik een open uur heb, weet ik dat ik er drie van mijn lijst kan schrappen. “Snelle taken” duren ongeveer vijf minuten; als ik een half uur heb, kan ik er ongeveer vijf doen. Het op deze manier groeperen van vergelijkbare taken wordt “task-batching” genoemd, en het zorgt voor extra efficiëntie.

    Nu, relax
    Ben je ooit wakker geworden door zorgen over een onafgemaakt project, een e-mail die je bent vergeten te verzenden of een vergadering die je niet had kunnen plannen? Slepende to-do-items putten onze energie uit en onderbreken onze focus (en soms onze slaap). Het blijkt dat we onze hersenen gewoon moeten vertellen wanneer we zullen doen wat we moeten doen, zodat ze ons niet blijven lastig vallen.

    Onderzoekers dachten vroeger dat dit piekeren over to-do’s onze onbewuste geest was die dingen voor elkaar probeerde te krijgen door ons eraan te herinneren aan wat we nog moesten doen. De overtuiging was dat de herinneringen – of afleidende gedachten en zorgen – zouden blijven bestaan ​​totdat de taak was voltooid.

    Maar onderzoek suggereert dat het simpelweg maken van een plan om met een onafgemaakte taak om te gaan een enorm verschil maakt in ons vermogen om ons te concentreren. Het gaat er niet zozeer om te weten wat er moet gebeuren, maar om te beslissen wanneer je het moet doen. Als we niet weten wanneer en hoe we de dingen op onze takenlijst zullen afmaken, dwalen onze gedachten meestal af van onze huidige taak naar onze ongedaan gemaakte taken; dit wordt het ‘Zeigarnik-effect’ genoemd. Het blijkt dat ons onderbewustzijn ons niet per se zeurt om die ongedaan gemaakte taak nu uit te voeren, maar eerder om een ​​plan te maken voor wanneer we de taak gaan afhandelen.

    Hiervoor kun je een taak in je agenda plannen of op je actielijst plaatsen. Dit is alles, zo lijkt het, dat onze hersenen de taak kunnen loslaten.

    Als we geen structuur, prioriteiten en een plan hebben, nemen afleidingen het onvermijdelijk over. Andere mensen (en e-mail) dicteren onze takenlijsten. Dus in plaats van een eindeloze to-do lijst bij te houden met dingen die je echt (echt!) hoopt ​​te bereiken op een bepaalde dag of week, kan dit eenvoudige systeem je helpen om elke dag te beginnen met een concreet plan voor waar je aan gaat werken en wanneer.Klik hier voor het downloaden van een handige gratis planner.

    Je hoeft dan niet constant keuzes te maken over waar je jezelf op wilt concentreren: volg gewoon je schema.

    >
    Hoe rommel je vasthoudt in het verleden

    Iedereen die teveel spullen heeft, zit op de een of andere manier vast in het verleden, wat het erg moeilijk maakt om vooruit te komen. Opruimen geeft je de vrijheid om je leven ten volle te leven. Eén van de belangrijkste effecten van rommel is dat het ervoor kan zorgen dat je in het verleden blijft hangen.

    Waarschijnlijk wordt een groot percentage van de spullen in je huis geassocieerd met een tijd in je leven waar je vanaf wilt, daarnaast houdt het je energie gekoppeld aan het verleden in plaats van het nu. Wat je ook probeert, elke poging om vooruit te komen in het leven zal langzaam gaan.

    Een schrijnend voorbeeld hiervan is een 82-jarige man met wie ik werkte. Hij was antiquair geweest totdat zijn gezondheid hem ertoe bracht zijn bedrijf te sluiten en met pensioen te gaan. Op dat moment had hij een enorme voorraadkamer vol waardevolle antieke meubels en ornamenten.

    Zijn belangrijkste motivatie om hulp te zoeken bij het opruimen van rommel was dat hij niet wilde dat zijn vrouw met het probleem zou blijven zitten als hij eerder zou overlijden, wat steeds waarschijnlijker leek. Maar hij vond het nog steeds moeilijk om spullen weg te geven voor minder geld dan hij wist dat ze waard waren.

    Evenzo had een vrouw die ooit contact met me had opgenomen een muziekwinkel gehad tot ze met pensioen ging, en in plaats van de resterende vinylalbums op dat moment weg te doen, verhuisde ze ze allemaal naar haar huis.

    ‘Deze verzameling is veel waard’, vertelde ze me. ‘Ik kan mezelf er niet toe brengen om het naar een kringloop te doen, omdat ik het geld kan gebruiken. Ik heb een aantal winkels gebeld en er werd veel te weinig voor geboden. Ze zijn nooit gedraaid en toch hou ik het in opslag. Ik zou mijn schamele inkomen kunnen aanvullen als ik ze maar zou kunnen verkopen.’

    Ik heb met veel mensen gewerkt die hun bedrijf hebben gesloten en het gevoel hebben vast te zitten in hun leven omdat ze de inventaris niet hebben losgelaten. Het neemt ruimte in beslag in hun huis en hoofd omdat ze niet verder zijn gegaan.

    In dit soort situaties is de waarheid die onder ogen moet worden gezien, dat de waarde van de items dramatisch daalt op het moment dat je een bedrijf sluit omdat de infrastructuur om ze te verkopen niet langer aanwezig is. Als je bereid bent om het moeizame proces van online verkopen te doorlopen, maar het is onwaarschijnlijk dat je er veel voor zult krijgen, en het kan erg lang duren.

    Meestal is mijn advies om deze langzame en pijnlijke weg niet te nemen, maar om je oude leven te laten gaan en de toekomst te omarmen, onbelast door vervlogen tijden. Er was een reden waarom je het bedrijf sloot. Accepteer dit en ga verder. Leef in het nu, niet in het verleden.

    Dit is niet wat de meeste mensen willen horen. Het is echter de enige weg. Wanneer je de vastzittende energie in je huis vrijmaakt, verander je het gevoel van vastzitten in je leven drastisch en kunnen er nieuwe kansen op je pad komen.

    De antiquair bleek ook nog twee huizen te hebben die hij en zijn vrouw tot de nok toe hadden gevuld met persoonlijke spullen. Hij was zo gemotiveerd na het opruimen van zijn magazijn dat hij meer sessies boekte om ook deze op te ruimen. Hij genoot vooral van de uitstapjes naar de plaatselijke kringloopwinkel, om te zien hoe zijn spullen werden weer werden gekocht en gebruikt. Het beste van alles was dat hij ernaar uitkeek om van zijn laatste jaren te genieten met de vrede te weten dat het voor zijn vrouw zoveel gemakkelijker zou zijn om het na zijn dood aan te kunnen.

    De dame van de muziekwinkel had niet gekozen voor praktische hulp, maar heeft me laten weten dat ze enige vooruitgang heeft geboekt met het verkopen van een aantal albums tegen een voor haar te lage prijs. Haar verhaal verteld me dat er een emotionele gehechtheid is waar ze doorheen moet voordat ze helemaal klaar is om los te laten. Uiteindelijk zal het neerkomen op een keuze of ze vast wil blijven zitten in het verleden of open wil staan ​​voor de toekomst. Ik hoop dat ze gaat inzien hoe bevrijdend het is om het verleden los te laten en hoe essentieel dit is om een ​​betere toekomst te creëren.

    >
    Voorbereiden op de feestdagen

    De laatste dagen van het jaar hebben in veel huizen iets speciaals. Ze staan voor rustige dagen die samen binnenshuis worden doorgebracht, waar gezinnen kunnen samenzijn en uitkijken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt. De feestdagen zijn ook een ideaal moment om te bedanken voor wat vreugde in ons leven brengt – en om los te laten wat niet – terwijl we nadenken waar we staan en waar we aanpassingen willen.

    Op veel plekken van de wereld is het einde van het jaar een speciaal seizoen waarin gezinnen samenkomen. Als dat voor jou geldt, waarom plan je dan niet tijdig je eigen organizing momenten in, zodat je tijdig klaar bent en optimaal kunt genieten?

    Hieronder vindt je een aantal stappen om aan de slag te gaan in voorbereiding op de festiviteiten.

    Visualiseren
    Bedenk voordat je begint hoe je wilt dat de feestdagen eruit zien en, belangrijker nog, hoe je jezelf wilt voelen. Als je denkt aan de perfecte avond met je gezin/familie, wat stel je jezelf dan voor? Zie je zorgvuldig geplande maaltijden aan tafel of een rustige avond thee drinken met iemand van wie je houdt? Het visualiseren van de ideale feestdagen zal je helpen te beslissen wat aan te pakken.

    Inventariseren
    Voordat je voorbereidingen start, kun je eerst de balans opmaken van hoe je huis op dit moment aanvoelt. Ga door elke kamer en let op wat niet overeenkomt met je ideale beeld voor de komende maanden. Wat voelt niet goed? Waar wordt je niet blij van? Besteed speciale aandacht aan de ruimtes waar je de feestdagen doorbrengt: de woonkamer, eetkamer en ook de keuken – waar we vaak informeel samenkomen.

    Schema per categorie
    Stel bijvoorbeeld elk weekend een schema op, zodat je een specifieke categorie op zaterdag aanpakt en een andere op zondag. Een voorbeeldschema kan er als volgt uitzien:

    Zaterdag, weekend één: kleding
    Zondag, weekend één: boeken en kranten
    Zaterdag, Weekend Twee: Alle andere spullen in de ruimte
    Zondag, weekend twee: keuken
    Zaterdag, weekend drie: Garage/zolder – het perfecte moment om je kerstversiering tevoorschijn te halen!
    Zondag, weekend drie: sentimentele items
    Voel je vrij om dit schema aan te passen aan je eigen situatie. Als je veel papieren hebt, zou je die categorie twee dagen kunnen geven in plaats van één. Het belangrijkste is dat je echt tijd in je agenda vrijmaakt om op te ruimen.

    Maak ruimte 
    Wellicht is het nodig om met de feestdagen bepaalde ruimtes opnieuw in te delen en onnodige meubels en items tijdelijk op te slaan. Vergeet niet om de keukenkastjes en koelkast te ordenen om ruimte te maken voor extra boodschappen en servies. Kerstdecoraties hebben ook ruimte nodig! Deze stap zorgt ervoor dat je huis opgeruimd blijft, zelfs met de toevoeging van veel heldere decoraties. Bekijk je kerstspullen kritisch en vraag jezelf af of je er nog steeds blij van wordt. Er kan zoveel veranderen in 365 dagen!

    Finishing touch
    Tijdens de feestdagen maken de kleine details het verschil. Vraag jezelf af hoe je op onverwachte manieren vreugde kunt opwekken bij degenen van wie je houdt. Ikzelf brand graag wierook in huis en steek graag (geur)kaarsen aan, dit zorgt altijd voor een bijzondere sfeer. Als je klaar bent met opruimen en inrichten, maar nog steeds het gevoel hebt dat er iets ontbreekt in je ruimte, vergeet dan niet de kracht van muziek! De mooiste momenten prikkelen alle zintuigen – en de juiste muziek zorgt voor een magische sfeer.

    Accepteer het onverwachte
    Of het nu gaat om een ​​last-minute sneeuwstorm in huis of het laten verbranden van een belangrijk gerecht vlak voor het oudejaarsdiner, zelfs de best voorbereide gastheer/vrouw kan niet al het onvoorziene voorspellen. In deze situaties kan het je helpen om weer alles in perspectief te krijgen. Laat wat er is gebeurd dat geen vreugde oproept met dankbaarheid los. Vier dit seizoen voor alles wat het te bieden heeft, inclusief de tegenslagen – deze leiden vaak tot talloze onverwachte geneugten.

    Fijne Feestdagen!

    >
    Huishouden als je onderuit gaat

    Schoonmaken in vijf categorieën

    Als je naar de grote berg rommel kijkt, voel je vaak je energie wegvloeien. Neem een paar minuten de tijd om dit gevoel onder controle te krijgen, zeg iets liefs tegen jezelf en haal diep adem. Hoewel het niet te doen lijkt, zijn er eigenlijk maar 5 dingen in een kamer; (1) afval; (2) afwas; (3) wasgoed; (4) dingen die een plaats hebben en niet op hun plaats staan; en (5) dingen die geen plaats hebben.

    1. De eerste stap is om een vuilniszak te pakken en al het afval op te rapen. Gooi het weg in de zak. Neem grote afvalartikelen zoals dozen en stapel ze op elkaar en plaats de vuilniszak erbij. Zet het afval niet buiten.

    2. Verzamel vervolgens alle afwas en plaats deze in je gootsteen of op je aanrecht. Doe de afwas niet.

    3. Pak een wasmand en pak alle kleding en schoenen. Plaats de wasmand op de juiste plek. Doe nog geen was.

    4. Kies vervolgens een ruimte in de kamer, zoals een hoek of een bureau, en zet daar alle spullen die een plek hebben terug op hun plaats. Leg vervolgens de items die geen plaats hebben op een stapel. Ga naar de volgende ruimte en zo door totdat alle dingen weer op hun plaats zijn.

    5. Nu heb je een stapel dingen die geen plaats hebben. Het wordt gemakkelijker nu de ruimte vrij is om deze categorie aan te pakken. Je kunt ervoor kiezen om sommige items die geen plaats hebben en die enkel rommelig zijn, weg te doen. Voor belangrijke spullen kun je een vaste plek maken.

    6. Breng je afval weg, gooi wasgoed in de was of wasruimte, zet alvast een was aan. Nu is je woning weer bewoonbaar. Je doet de afwas eventueel de volgende dag.

    De reden dat het opschonen van 5 categorieën werkt, is dat het de hersenen helpt precies te weten waar het naar op zoek is, dus in plaats van een hoop rommel te zien en verlamd te raken, kan het individuele items gaan zien. Het negeren van al het andere helpt om te focussen, niet afgeleid te raken. Je kunt sneller bewegen als je weet waarnaar je op zoek bent. Afval, wasgoed en afwas worden in categorieën geplaatst, dus je hoeft niet steeds door het huis te lopen om dingen op verschillende plekken op te bergen. Hierdoor wordt alles overzichtelijker, sneller.

    Tenslotte krijg je door het voltooien van een categorie een kleine dopamine-beloning. Nooit meer urenlang proberen schoon te maken en geen vooruitgang zien. Onze hersenen moeten snel vooruitgang zien, anders raken ze ontmoedigd. Per categorie opruimen geeft je hersenen meerdere, snelle resultaten om je goed bij te voelen. De categorieën kunnen allemaal tegelijk of over een paar dagen worden aangepakt. Je kunt ervoor kiezen om vandaag alleen afval te doen, morgen alleen afwassen, etc.

    Je kunt ook de timer-techniek toepassen. Neem jezelf voor dat je 20 minuten per dag aan de slag gaat, te beginnen met de categorieën. Misschien kost het je drie dagen om al het afval te krijgen, maar blijf je met alleen afval bezig totdat het klaar is. Muziek, een Netflix-show, een podcast, een timer, racen om te zien hoe snel je kunt gaan, een vriend om je te supporten, jezelf belonen als je klaar bent, dit zijn allemaal hulpmiddelen die je kunnen helpen.

    Ten slotte is de volgorde van de categorieën zodanig dat zelfs als je alle categorieën voltooit, je de items verwijdert die het meest waarschijnlijk veel gevaren opleveren en ongedierte aantrekken. Als je veel achterstand hebt, is het een uitstekende prestatie om het afval en de afwas uit je ruimte te verwijderen.

    >

    Bekijk hier onze laatste nieuwsbrief

    Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ik stuur je de eerstvolgende nieuwsbrief toe.


      Ingrid van der Locht Professional Organizer

      Walterus Pijnenborghhof 29
      5401 XT UDEN
      T: 06-22661184
      E: info@ingridvanderlocht.nl