DO BETTER,
GET ORGANIZED

schep orde,
ervaar rust,
ontvang ruimte

Organiseer je woning

(een fijne plek om te wonen)
>

Grip op je administratie

(voor overzicht en rust)
>

Basistraining hoarding

(voor professionals)
>

Heeft jouw dag 25 uur nodig?

Soms vliegen de uren onopgemerkt voorbij terwijl we nog zoveel wilden doen die dag. Kijk je wel eens terug op zo'n dag en zie je dan hoeveel tijd verloren ging met zoeken naar dingen die je nodig had? Heb je soms dat onrustige gevoel in huis of omgeving, dat er zoveel te doen is en de berg te hoog is geworden om aan te beginnen?
Opruimen is nooit een doel op zich, het is altijd een middel om rust, ruimte overzicht en evenwicht te creëren zodat je het leven kunt inrichten zoals jij dat wilt.

Download mijn e-boek
‘Troep-vrije cadeaus’

Blog

Hoe rommel je vasthoudt in het verleden

Iedereen die teveel spullen heeft, zit op de een of andere manier vast in het verleden, wat het erg moeilijk maakt om vooruit te komen. Opruimen geeft je de vrijheid om je leven ten volle te leven. Eén van de belangrijkste effecten van rommel is dat het ervoor kan zorgen dat je in het verleden blijft hangen.

Waarschijnlijk wordt een groot percentage van de spullen in je huis geassocieerd met een tijd in je leven waar je vanaf wilt, daarnaast houdt het je energie gekoppeld aan het verleden in plaats van het nu. Wat je ook probeert, elke poging om vooruit te komen in het leven zal langzaam gaan.

Een schrijnend voorbeeld hiervan is een 82-jarige man met wie ik werkte. Hij was antiquair geweest totdat zijn gezondheid hem ertoe bracht zijn bedrijf te sluiten en met pensioen te gaan. Op dat moment had hij een enorme voorraadkamer vol waardevolle antieke meubels en ornamenten.

Zijn belangrijkste motivatie om hulp te zoeken bij het opruimen van rommel was dat hij niet wilde dat zijn vrouw met het probleem zou blijven zitten als hij eerder zou overlijden, wat steeds waarschijnlijker leek. Maar hij vond het nog steeds moeilijk om spullen weg te geven voor minder geld dan hij wist dat ze waard waren.

Evenzo had een vrouw die ooit contact met me had opgenomen een muziekwinkel gehad tot ze met pensioen ging, en in plaats van de resterende vinylalbums op dat moment weg te doen, verhuisde ze ze allemaal naar haar huis.

‘Deze verzameling is veel waard’, vertelde ze me. ‘Ik kan mezelf er niet toe brengen om het naar een kringloop te doen, omdat ik het geld kan gebruiken. Ik heb een aantal winkels gebeld en er werd veel te weinig voor geboden. Ze zijn nooit gedraaid en toch hou ik het in opslag. Ik zou mijn schamele inkomen kunnen aanvullen als ik ze maar zou kunnen verkopen.’

Ik heb met veel mensen gewerkt die hun bedrijf hebben gesloten en het gevoel hebben vast te zitten in hun leven omdat ze de inventaris niet hebben losgelaten. Het neemt ruimte in beslag in hun huis en hoofd omdat ze niet verder zijn gegaan.

In dit soort situaties is de waarheid die onder ogen moet worden gezien, dat de waarde van de items dramatisch daalt op het moment dat je een bedrijf sluit omdat de infrastructuur om ze te verkopen niet langer aanwezig is. Als je bereid bent om het moeizame proces van online verkopen te doorlopen, maar het is onwaarschijnlijk dat je er veel voor zult krijgen, en het kan erg lang duren.

Meestal is mijn advies om deze langzame en pijnlijke weg niet te nemen, maar om je oude leven te laten gaan en de toekomst te omarmen, onbelast door vervlogen tijden. Er was een reden waarom je het bedrijf sloot. Accepteer dit en ga verder. Leef in het nu, niet in het verleden.

Dit is niet wat de meeste mensen willen horen. Het is echter de enige weg. Wanneer je de vastzittende energie in je huis vrijmaakt, verander je het gevoel van vastzitten in je leven drastisch en kunnen er nieuwe kansen op je pad komen.

De antiquair bleek ook nog twee huizen te hebben die hij en zijn vrouw tot de nok toe hadden gevuld met persoonlijke spullen. Hij was zo gemotiveerd na het opruimen van zijn magazijn dat hij meer sessies boekte om ook deze op te ruimen. Hij genoot vooral van de uitstapjes naar de plaatselijke kringloopwinkel, om te zien hoe zijn spullen werden weer werden gekocht en gebruikt. Het beste van alles was dat hij ernaar uitkeek om van zijn laatste jaren te genieten met de vrede te weten dat het voor zijn vrouw zoveel gemakkelijker zou zijn om het na zijn dood aan te kunnen.

De dame van de muziekwinkel had niet gekozen voor praktische hulp, maar heeft me laten weten dat ze enige vooruitgang heeft geboekt met het verkopen van een aantal albums tegen een voor haar te lage prijs. Haar verhaal verteld me dat er een emotionele gehechtheid is waar ze doorheen moet voordat ze helemaal klaar is om los te laten. Uiteindelijk zal het neerkomen op een keuze of ze vast wil blijven zitten in het verleden of open wil staan ​​voor de toekomst. Ik hoop dat ze gaat inzien hoe bevrijdend het is om het verleden los te laten en hoe essentieel dit is om een ​​betere toekomst te creëren.

>
Voorbereiden op de feestdagen

De laatste dagen van het jaar hebben in veel huizen iets speciaals. Ze staan voor rustige dagen die samen binnenshuis worden doorgebracht, waar gezinnen kunnen samenzijn en uitkijken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt. De feestdagen zijn ook een ideaal moment om te bedanken voor wat vreugde in ons leven brengt – en om los te laten wat niet – terwijl we nadenken waar we staan en waar we aanpassingen willen.

Op veel plekken van de wereld is het einde van het jaar een speciaal seizoen waarin gezinnen samenkomen. Als dat voor jou geldt, waarom plan je dan niet tijdig je eigen organizing momenten in, zodat je tijdig klaar bent en optimaal kunt genieten?

Hieronder vindt je een aantal stappen om aan de slag te gaan in voorbereiding op de festiviteiten.

Visualiseren
Bedenk voordat je begint hoe je wilt dat de feestdagen eruit zien en, belangrijker nog, hoe je jezelf wilt voelen. Als je denkt aan de perfecte avond met je gezin/familie, wat stel je jezelf dan voor? Zie je zorgvuldig geplande maaltijden aan tafel of een rustige avond thee drinken met iemand van wie je houdt? Het visualiseren van de ideale feestdagen zal je helpen te beslissen wat aan te pakken.

Inventariseren
Voordat je voorbereidingen start, kun je eerst de balans opmaken van hoe je huis op dit moment aanvoelt. Ga door elke kamer en let op wat niet overeenkomt met je ideale beeld voor de komende maanden. Wat voelt niet goed? Waar wordt je niet blij van? Besteed speciale aandacht aan de ruimtes waar je de feestdagen doorbrengt: de woonkamer, eetkamer en ook de keuken – waar we vaak informeel samenkomen.

Schema per categorie
Stel bijvoorbeeld elk weekend een schema op, zodat je een specifieke categorie op zaterdag aanpakt en een andere op zondag. Een voorbeeldschema kan er als volgt uitzien:

Zaterdag, weekend één: kleding
Zondag, weekend één: boeken en kranten
Zaterdag, Weekend Twee: Alle andere spullen in de ruimte
Zondag, weekend twee: keuken
Zaterdag, weekend drie: Garage/zolder – het perfecte moment om je kerstversiering tevoorschijn te halen!
Zondag, weekend drie: sentimentele items
Voel je vrij om dit schema aan te passen aan je eigen situatie. Als je veel papieren hebt, zou je die categorie twee dagen kunnen geven in plaats van één. Het belangrijkste is dat je echt tijd in je agenda vrijmaakt om op te ruimen.

Maak ruimte 
Wellicht is het nodig om met de feestdagen bepaalde ruimtes opnieuw in te delen en onnodige meubels en items tijdelijk op te slaan. Vergeet niet om de keukenkastjes en koelkast te ordenen om ruimte te maken voor extra boodschappen en servies. Kerstdecoraties hebben ook ruimte nodig! Deze stap zorgt ervoor dat je huis opgeruimd blijft, zelfs met de toevoeging van veel heldere decoraties. Bekijk je kerstspullen kritisch en vraag jezelf af of je er nog steeds blij van wordt. Er kan zoveel veranderen in 365 dagen!

Finishing touch
Tijdens de feestdagen maken de kleine details het verschil. Vraag jezelf af hoe je op onverwachte manieren vreugde kunt opwekken bij degenen van wie je houdt. Ikzelf brand graag wierook in huis en steek graag (geur)kaarsen aan, dit zorgt altijd voor een bijzondere sfeer. Als je klaar bent met opruimen en inrichten, maar nog steeds het gevoel hebt dat er iets ontbreekt in je ruimte, vergeet dan niet de kracht van muziek! De mooiste momenten prikkelen alle zintuigen – en de juiste muziek zorgt voor een magische sfeer.

Accepteer het onverwachte
Of het nu gaat om een ​​last-minute sneeuwstorm in huis of het laten verbranden van een belangrijk gerecht vlak voor het oudejaarsdiner, zelfs de best voorbereide gastheer/vrouw kan niet al het onvoorziene voorspellen. In deze situaties kan het je helpen om weer alles in perspectief te krijgen. Laat wat er is gebeurd dat geen vreugde oproept met dankbaarheid los. Vier dit seizoen voor alles wat het te bieden heeft, inclusief de tegenslagen – deze leiden vaak tot talloze onverwachte geneugten.

Fijne Feestdagen!

>
Huishouden als je onderuit gaat

Schoonmaken in vijf categorieën

Als je naar de grote berg rommel kijkt, voel je vaak je energie wegvloeien. Neem een paar minuten de tijd om dit gevoel onder controle te krijgen, zeg iets liefs tegen jezelf en haal diep adem. Hoewel het niet te doen lijkt, zijn er eigenlijk maar 5 dingen in een kamer; (1) afval; (2) afwas; (3) wasgoed; (4) dingen die een plaats hebben en niet op hun plaats staan; en (5) dingen die geen plaats hebben.

1. De eerste stap is om een vuilniszak te pakken en al het afval op te rapen. Gooi het weg in de zak. Neem grote afvalartikelen zoals dozen en stapel ze op elkaar en plaats de vuilniszak erbij. Zet het afval niet buiten.

2. Verzamel vervolgens alle afwas en plaats deze in je gootsteen of op je aanrecht. Doe de afwas niet.

3. Pak een wasmand en pak alle kleding en schoenen. Plaats de wasmand op de juiste plek. Doe nog geen was.

4. Kies vervolgens een ruimte in de kamer, zoals een hoek of een bureau, en zet daar alle spullen die een plek hebben terug op hun plaats. Leg vervolgens de items die geen plaats hebben op een stapel. Ga naar de volgende ruimte en zo door totdat alle dingen weer op hun plaats zijn.

5. Nu heb je een stapel dingen die geen plaats hebben. Het wordt gemakkelijker nu de ruimte vrij is om deze categorie aan te pakken. Je kunt ervoor kiezen om sommige items die geen plaats hebben en die enkel rommelig zijn, weg te doen. Voor belangrijke spullen kun je een vaste plek maken.

6. Breng je afval weg, gooi wasgoed in de was of wasruimte, zet alvast een was aan. Nu is je woning weer bewoonbaar. Je doet de afwas eventueel de volgende dag.

De reden dat het opschonen van 5 categorieën werkt, is dat het de hersenen helpt precies te weten waar het naar op zoek is, dus in plaats van een hoop rommel te zien en verlamd te raken, kan het individuele items gaan zien. Het negeren van al het andere helpt om te focussen, niet afgeleid te raken. Je kunt sneller bewegen als je weet waarnaar je op zoek bent. Afval, wasgoed en afwas worden in categorieën geplaatst, dus je hoeft niet steeds door het huis te lopen om dingen op verschillende plekken op te bergen. Hierdoor wordt alles overzichtelijker, sneller.

Tenslotte krijg je door het voltooien van een categorie een kleine dopamine-beloning. Nooit meer urenlang proberen schoon te maken en geen vooruitgang zien. Onze hersenen moeten snel vooruitgang zien, anders raken ze ontmoedigd. Per categorie opruimen geeft je hersenen meerdere, snelle resultaten om je goed bij te voelen. De categorieën kunnen allemaal tegelijk of over een paar dagen worden aangepakt. Je kunt ervoor kiezen om vandaag alleen afval te doen, morgen alleen afwassen, etc.

Je kunt ook de timer-techniek toepassen. Neem jezelf voor dat je 20 minuten per dag aan de slag gaat, te beginnen met de categorieën. Misschien kost het je drie dagen om al het afval te krijgen, maar blijf je met alleen afval bezig totdat het klaar is. Muziek, een Netflix-show, een podcast, een timer, racen om te zien hoe snel je kunt gaan, een vriend om je te supporten, jezelf belonen als je klaar bent, dit zijn allemaal hulpmiddelen die je kunnen helpen.

Ten slotte is de volgorde van de categorieën zodanig dat zelfs als je alle categorieën voltooit, je de items verwijdert die het meest waarschijnlijk veel gevaren opleveren en ongedierte aantrekken. Als je veel achterstand hebt, is het een uitstekende prestatie om het afval en de afwas uit je ruimte te verwijderen.

>
Uitstelgedrag aanpakken met zelfcompassie

Onderzoek suggereert dat zelfcompassie een belangrijke rol speelt in de stress die uitstelgedrag kan veroorzaken. Een negatief zelfbeeld en gepieker door uitstelgedrag levert stress op voor degenen die chronisch uitstellen.

Interventies die gericht zijn op zelfcompassie leveren positief resultaat in het verminderen van deze stress. Dit is zichtbaar in oefeningen, die de stress die gepaard gaat met uitstelgedrag te vermijden, onszelf uit die neerwaartse spiraal te bevrijden en ons helpen ons gedrag ten goede te veranderen.

In een verwant onderzoek ontdekten onderzoekers dat mensen die meer zelfvergevingsgezind zijn over mislukkingen, later minder uitstelgedrag ervaren.

Vijf stappen naar zelfcompassie
Hoe zou het voor je zijn om meerdere keren per dag een pauze te nemen voor zelfcompassie? Zodat het automatisch een positieve nieuwe gewoonte wordt wanneer je in aanraking komt met die negatieve gedachten en gemoedstoestand die uitstelgedrag kunnen veroorzaken. Zo doe je dat:

1. Stop meerdere keren per dag met wat je ook doet en vraag jezelf af: “Wat ervaar ik op dit moment? Is er hier sprake van negatieve zelfbeeld, zelfkritiek of zelfs schaamte?

2. In plaats van door te gaan met negatieve zelfpraat of dingen proberen op te lossen om de innerlijke criticus te stoppen, pauzeer je gewoon, leg je je hand op je hart of je wang en zeg je tegen jezelf: “Oh, lieverd!” of “Hé, kanjer!” Dit simpele gebaar van vriendelijkheid, zelfzorg en bezorgdheid activeert je eigen zorgsysteem (in plaats van het altijd aanwezige zelf-oordelende systeem van de innerlijke criticus) zodat de greep van het negatieve begint te ontspannen en je geest en hart weer opent naar zelfacceptatie en vervolgens naar nieuwe keuzes en mogelijkheden.

3. Wees aardig voor jezelf als de intentie om aan een oefening met zelfcompassie als deze, meer zelfoordeel en uitstelgedrag teweegbrengt. Je kunt tegen jezelf zeggen: “Mag ik me op dit moment veilig voelen. Mag ik vrij zijn van angst, stress, ongerustheid. Mag ik mezelf accepteren zoals ik ben, hier, nu. Mag ik weten dat ik dit kan.”

4. Kom in een moment van kalmte, houd jezelf en je ervaring vast, wat het ook is, met zelfbewustzijn en zelfacceptatie, ademen in een gevoel van rust, troost en innerlijke rust.

5. Kies er vervolgens voor iets te doen waardoor je een gevoel van beweging in de juiste richting voelt. Het hoeft niet per se te gaan over de taak of het project waarover je misschien uitstelt. Richt je aandacht opnieuw op iets aangenaams, voedzaams, lonend, zinvol; neem even de tijd om dankbaarheid uit te spreken voor een of andere bron van goedheid in je leven voordat je de dagelijkse taken hervat; praat erover met een goede vriend of vriendelijke collega; merk op dat je meer gemak en betere omgang creëert met alles wat je hierna wilt doen.

“De merkwaardige paradox is dat wanneer ik mezelf accepteer zoals ik ben, ik kan veranderen.” – Carl Rogers

>

Bekijk hier onze laatste nieuwsbrief

Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ik stuur je de eerstvolgende nieuwsbrief toe.


Ingrid van der Locht Professional Organizer

Walterus Pijnenborghhof 29
5401 XT UDEN
T: 06-22661184
E: info@ingridvanderlocht.nl