DO BETTER,
GET ORGANIZED

schep orde,
ervaar rust,
ontvang ruimte

Organiseer je woning

(een fijne plek om te wonen)
>

Grip op je administratie

(voor overzicht en rust)
>

Basistraining hoarding

(voor professionals)
>

Heeft jouw dag 25 uur nodig?

Soms vliegen de uren onopgemerkt voorbij terwijl we nog zoveel wilden doen die dag. Kijk je wel eens terug op zo'n dag en zie je dan hoeveel tijd verloren ging met zoeken naar dingen die je nodig had? Heb je soms dat onrustige gevoel in huis of omgeving, dat er zoveel te doen is en de berg te hoog is geworden om aan te beginnen?
Opruimen is nooit een doel op zich, het is altijd een middel om rust, ruimte overzicht en evenwicht te creëren zodat je het leven kunt inrichten zoals jij dat wilt.

Download mijn e-boek
‘Troep-vrije cadeaus’

Blog

Ballast versus Ruimte

Ruimte om te zijn wie je wíl zijn en te doen wat je werkelijk wil doen ontvang je door overtollige ballast in al zijn vormen te verwijderen. – Ingrid van der Locht

Hoi, mijn naam is Ballast …

▪ Ik voorkom dat je jouw missie en passie leeft.
▪ Ik ben waardeloos en lelijk.
▪ Ik vul je huis en werkplek met spullen waar je niet van houdt en die je hoofd en ruimte doordringen.
▪ Ik creëer verwarring, chaos en gebrek aan helderheid.
▪ Ik slurp energie en maak je leven moeilijker dan nodig is.
▪ Ik steel jouw ruimte door je te omringen met van alles dat onnodig is.
▪ Ik sta in de weg bij het bereiken van je doelen.
▪ Ik geef je het overwelmende gevoel.
▪ Ik vul je leven met dingen, papieren en gedachten die je ellende veroorzaken.
▪ Ik ben het die je energie omlaag brengt als je naar me kijkt.
▪ Ik verspil je tijd, geld en energie.

Serieus? Wil je geassocieerd worden met zo’n individu?
Het is jouw keuze, maar ik zou ‘Ballast’ vriendelijk bedanken om
veel pijn en lijden van mezelf, mijn familie en collega’s te voorkomen.

Hoe je er ook naar kijkt, ‘Ballast’ is je vijand, niet je vriend.

Weet dat ik je kan ondersteunen met suggesties, tips en strategieën.
Of hands-on samen aan de slag om ballast te elimineren uit je huis,
werkplek, agenda en computer. Ontdek het gevoel van vrijheid, kalmte,
vernieuwing en rust dat misschien al jaren ontbreekt in je huis,
werk en leven.

>
Ruim je papieren op

Organized people are not perfectionists. They’re just too lazy to look for stuff.
~ Unknown

Het wordt weleens gezegd dat van al het papier dat we opbergen slechts 80% nog eens bekeken wordt. Dat is een ‘8’ met een nul erachter mensen! Dat is toch echt te veel.

Ik wed dat je stapels papieren in je lades en ordners hebt die het daglicht niet meer hebben gezien sinds je ze daar hebt opgeborgen. Waarom berg je het op en houd je het vast?

Tijd om dat aantal te verminderen en ik heb een eenvoudige manier voor je om dat aan te pakken.

De volgende keer dat je een dossier, ordner of hangmap opent, pak een stapel eruit. Je hoeft niet selectief te zijn … alles voldoet. Dan vraag jezelf:
Wanneer was de laatste keer dat ik iets hieruit nodig had? Wat is het ergste wat me kan gebeuren als ik dit weg doe?

Als je antwoord is ‘weet ik niet meer’ of ‘niet veel’ – laat het los. Ga er verder niet je hoofd over breken … gewoon weg ermee.

Doe dit kleine klusje elke dag en voor je het weet, zijn je laden schoon en is je ordner aantal geslonken en heb je weer een goed werkbaar systeem.

Zodra je begint met het elimineren van al het overbodige papier, zul je de volgende waarheid ontdekken:

Hoe minder papieren, hoe makkelijker je vindt wat je wel nodig hebt.

Je kunt deze strategie ook op je digitale documenten los laten – dat kan waarschijnlijk ook wel een kleine schoonmaakbeurt gebruiken.

Schoon je informatie op, maak ruimte voor dat wat belangrijk is … krijg meer gedaan.

Welnu, aan de slag!

>
Slaap jij voldoende? Hoe je jezelf actief kunt beschermen.

Elke nacht, als ik ga slapen, ga ik dood. De volgende morgen, als ik wakker word, ben ik herboren. – Mahatma Gandhi

Wil je iets bijdragen in deze wereld? Dan is voldoende slaap de beste investering. Als we onszelf overschatten, en hierbij bedoel ik ons lijf / onze geest, belemmeren we onszelf om de grootst mogelijke bijdrage te kunnen leveren. Eén van de meest voorkomende manieren dat mensen – vooral ambitieuze, succesvolle mensen – zichzelf beschadigen is door te weinig slaap. Hoe werkt dat dan?

Ambitieus zonder zelfbescherming
Denkt:
Een uur minder slaap, is een uur meer productiviteit
Slapen is voor watjes
Slapen is een luxe
Slapen maakt je lui
Slapen staat in de weg om alles te doen

Ambitieus met zelfbescherming
Weet:
Een uur meer slaap geeft uren hogere productiviteit
Slapen is voor high performers
Slapen is een prioriteit
Slapen geeft creativiteit
Slapen geeft het hoogste niveau van mentale bijdrage

Slaap zal je vermogen om te ontdekken/verkennen verbeteren en verbindingen te maken. Zo kun je minder doen, maar beter in je wakkere uren. Dus zorg voor voldoende slaap of gun jezelf van tijd tot tijd een powernap.

>
Kleine veranderingen, groot resultaat.

Worstel jij wel eens met nieuwe voornemens, veranderingen of het implementeren van nieuwe gewoonten?

Je hebt vast de beste intenties hoewel .. op een bepaalde manier … komt er steeds iets tussen waardoor je het voornemen niet haalt.

Meestal zijn de obstakels een natuurlijke reactie op verandering. Als gevolg gaan veranderingen vaak samen met een oncomfortabel gevoel of angst.

Maar wat als verandering geen uitdaging zou zijn?
Wat als er een simpele methode zou zijn die je kan helpen bij deze mentale reactie?
Overweeg de Kaizen benadering voor veranderingen.

Robert Maurer, de ateur van ‘The Spirit of Kaizen’, gelooft dat kleine stappen vaak makkelijker en effectiever zijn. We zijn van nature gebouwd met weerstand tegen veranderingen, we houden van onze routines. Dus als we een grote verandering aanbrengen in deze routine, zal ons brein protesteren en daarmee onze wil en motivatie uitdagen.
Dit gevecht is uitputtend. Aan de andere kant, kunnen hele kleine veranderingen ons brein wel onopvallend binnensluipen. En als deze kleine verandering steeds herhaald wordt, is de verandering gemaakt zonder het brein te verstoren.

Wat betekent dit voor je?
Er is niets mis met je!
Je bent niet lui of ongemotiveerd. Verandering is voor de meeste mensen moeilijk, dus stop met jezelf te pijnigen.

Wat zijn Kaizen’s grondprincipes?
Vraag kleine vragen
Denk kleine gedachtes
Neem kleine acties
Los kleine problemen op

Veel mensen worstelen met afvallen en bewegen. Hierbij een voorbeeld hoe Kaizen zou kunnen werken …

In plaats van het plan om 15 kilo af te vallen en je te commiteren aan een agressieve routine om je doel te bereiken, zou Kaizen beginnen met een klein doel. Bijvoorbeeld, als je op dit moment op geen enkele manier beweegt, begin dan met zoiets kleins als op één plaats 60 seconden te stappen.

Dat is uitvoerbaar, niet?
Dan ga je langzaam de tijd verhogen.
De sleutel tot succes is het herhalen van de actie.

Elke dag 1 minuut bewegen – elke dag – maakt een gewoonte. Verleng de tijd elke week en voordat je het weet … heb je een nieuwe gewoonte!

Oké, hoe zit dat dan met productiviteit? Goeie vraag.
Het antwoord ligt in het kiezen van een klein iets, gewoonte, actie die je wil veranderen en hier pas je de vier principes op toe. Je vraagt je af wat een kleine actie kan doen om dichter bij je doel te komen? Begin klein en bouw geleidelijk.

Voor meer productiviteit, weet wat je einddoel is, wat je leidt tot succes.
Ga dan voor een eerste kleine verandering – één verandering. Als je deze beheerst, ga voor een volgende kleine verandering, als je deze beheerst, ga voor een …

Je zult zien dat in korte tijd de nieuwe gewoonten je pad naar je doel steeds makkelijker maken en je steeds meer daar komt, waar je wil zijn.

Maak kleine stappen en krijg resultaat.

>

Bekijk hier onze laatste nieuwsbrief

Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ik stuur je de eerstvolgende nieuwsbrief toe.


Ingrid van der Locht Professional Organizer

Walterus Pijnenborghhof 29
5401 XT Uden
T: 06-22661184
E: info@ingridvanderlocht.nl